Zeren Badar, is a conceptual artist from Turkey that currently lives in New York. The bright colors, playful messages and deconstruction of the established formulas featured in his work is what caught our eye.
This young artist transgresses the limits of his own limits making us think while proposing a new concept on aesthetic.
How did you start your career in the art scene?
I’m a self thought conceptual artist, and I started seriously making conceptual art in 2013. I was always very interested in art. I studied fashion and still work in fashion. I was doing street photography as creative outlet. I felt like it wasn’t enough.
Where did you find the inspiration for “accident series”?
The idea started as an accident, but it evolved conceptually. I was downloading some old paintings from internet and printing them with my printer. One day while I was making lunch, an egg dropped on the corner of one of the paintings. I got a vision, set the lights and took pictures. Accident Series came alive. The whole series is highly conceptual. I find the painting first and I sketch the objects which could go well with the painting. I go shopping after and try to find objects to match my sketches. The concept might change during the photo shoot sometimes. It is very rare but it happens.
What do you think of the dada movement? Who are your favorite artists?
Dada & Duchamp are definitely the main influence on my work. Dada movement is one of the strongest movements in art history. Duchamp had certain dry humor in his art. It is very difficult to create humorous pieces in art. He created his own category, which nobody had thought about before. I was influenced by Kurt Schwitters as well. I found his aesthetic of collages very inspiring, they have exceptional compositions. They are very delicate.
What are your current favorite artists, teachers and precursors?
There are so many artists I admire. I can give couple of names, such as Sigmar Polke, Urs Fischer and Gerhard Richter.
In the past you have paid homage to the Argentine artist Lucio Fontana. How did you discover his work?
I love art history. I love reading about it. There is a lot of homage to great artists in my work, Fontana is one of them. I admire him because he invented slash paintings which nobody had done before.
Three words that identify your art?
Humorous, shocking & colorful.
Favorite quote?
“Take an object. Do something to it. Do something else to it” -Jasper Johns
What do you want to transmit with your art?
For me, art must be meaningful. Art should make us think. Art can be pretty or ugly but it should be enjoyable. When you buy art, you should look at it and feel very deep emotions. It should hit you from your heart. It is very strange feeling. With my art, I love to make viewers smile.
Español
Zeren Badar es un artista conceptual emergente nacido en Turquía, que actualmente está radicado en New York. Llamó nuestra atención a través de sus colores vibrantes, sus mensajes lúdicos, la reformulación de las formas y su gran sentido del humor.
Este joven artista transgrede los límites con su convicción, nos lleva a la reflexión y propone un nuevo concepto de estética.
¿Cómo comenzaste tu carrera en el mundo del arte?
Soy un artista conceptual autodidacta. Empecé a realizar arte seriamente en 2013. Siempre tuve un interés genuino en el arte. Estudié moda y hace muchos años que trabajo en ello. También hice fotografía de street fashion como una vertiente creativa, pero sentía que no era suficiente.
¿En qué te inspiraste para realizar “Accident Series”?
La idea surgió justamente por accidente, pero evolucionó conceptualmente. Estaba descargado pinturas viejas de internet e imprimiéndolas. Un día cuando estaba preparando el almuerzo se me cayó un huevo sobre una de las esquinas de una de las pinturas. En ese momento tuve una visión, preparé las luces y tomé fotos. Así fue como “Accident Series” cobró vida. Toda la serie es extremadamente conceptual. Primero encuentro las pinturas, dibujo objetos que creo que podrían ir bien con la pintura, luego voy de compras y trato de encontrar objetos que sean similares a mis dibujos. A veces el concepto cambia durante la sesión de fotos, no es habitual pero puede suceder.
¿Qué piensas del movimiento dada? ¿Quienes son tus artistas favoritos?
El Dadaísmo y Duchamp son definitivamente la principal influencia en mi trabajo. El dadaísmo es uno de los movimientos artísticos más grandes de la historia del arte. Duchamp tenía un sentido del humor implícito en sus obras y es muy difícil hacer piezas graciosas en arte. Él creó su propia categoría que no se le había ocurrido antes a nadie. Kurt Schwitters también fue una gran influencia para mí. La estética en sus collages me inspira mucho. Tienen composiciones excepcionales y son muy delicadas.
¿Cuáles son tus artistas preferidos actuales, maestros y precursores?
Hay tantos artistas que admiro… Sigmar Polke, Urs Fischer y Gerhard Richter son algunos de ellos.
Has hecho referencias a Lucio Fontana en tus trabajos. ¿Cómo descubriste a ese artista argentino?
Amo la historia del arte y me gusta leer sobre ello. Hay muchos homenajes a grandes artistas en mis obras y Fontana es uno de ellos. Lo admiro porque inventó la técnica de acuchillar los bastidores, algo que nadie había hecho antes.
¿Puedes mencionar tres palabras que identifiquen tu arte?
Gracioso, chocante, colorido.
¿Frase favorita?
“Toma un objeto. Hazle algo. Haz algo más con ello” – Jasper Johns
¿Qué es lo que quieres transmitir con tu arte?
Para mí el arte tiene que tener un sentido. El arte tiene que hacernos pensar. Puede ser lindo o feo pero debe ser agradable. Cuando compras arte, debes mirar la obra y sentir emociones muy profundas, tiene que pegarte desde el corazón, es un sentimiento muy extraño. Con mi arte, amo hacer a los espectadores sonreír.